sunnuntaina, lokakuuta 09, 2005

lääkärin määräyksestä

Kävimpä sitten tuossa päivänä eräänä juttelemassa asioista pätevän työterveysihmisen kanssa. Suurimpana aiheena oli, jo aiemmin esiin tullut vika. Mutta sekun nyt on jo melki hoidossa tai matkalla sinne päin, niin juteltiin sitten pitkät tovit muistakin aiheista.

Jokseenkin uniongelmaisena, kyselin neuvoja lisäunen saamisen. Odottaen kyllä saavani ne samat vanhat, täysin toimimattomat vinkit. Mutta kun keskustelu kääntyi kyvyttömyyteeni nukkua "piristäviä" 20 minuutin päikkäreitä, niiden venymättä kolmituntisiksi yöuneni varastajiksi. Neuvoi keskustelukumppanini minua kääntymään rentousohjelmien puoleen ja laittamaan herätyskellon soimaan viimeistään puolentunnin päähän, jos sattuisinkin nukahtamaan kesken rentoutuksen.

Tokihan minä nyt sitä kokeilemaan ja kaverilta lainaamaan moinen ohjelma.

Mutta saanen nauraa. Ensiksikin, siis JOS sattuisin nukahtamaan maatessani selälläni silmät ummessa, hiljaisen musiikin soidessa taustalla ja valmiiksi jo univelkaisena. Sehän nyt on ihan saletti, että ei mene kuin muutama minuutti ja olen jo vajonnut syvään uneen. Ja se herätyskello. Niin. Kännykkää herättimenä käyttävä on niin tottunut torkutukseen, että lähes automaattisesti hakeutuu sormi snoozelle ja taas on viisi minuuttia lisäuniaikaa. Ja jos sitten vahingossa painaakin stop, niin sitten pikkuisen enemmän. Kuten kävi tässä minun hienossa ei-nukuta-päikkäreitä-kun-ihan-pikkuisen-vaan-rentoudutaan harjoituksessa. Joka venähti kolmituntiseksi, loppupäiväksi tokkuran tuoneeksi sessioksi.


Jep ja sitten se selkä. Siitäkin puhuttiin. Alaselkä on jo nyt paremmassa kondiksessa, mutta kivusta johtuneesta koko kropan jännittäneestä kävelytyylistä, on nyt sitten riesana yläselkä. Ihan jumissa. Mutta ei tulehtunut, joten saa ja pitää liikuttaa.

Juttukaveri määräsi kävelysauvat hartioiden vetreyttäjäksi. Siis sellaiset kepit, joita ihmiset tuolla ulkona ulkoiluttavat perässään raahaten. Ja joiden kopinasta joku kävelytien varrella asuva oli vetänyt kasan herneitä nenäänsä, jollain mielipidepalstalla.

Sellaiset nyt on sitten hankittu ja niitä myös sitten tänään käytin ulkona. Viuhdoin poppi korvissa soiden ja auringosta nauttien, useamman kilometrin järven ympäri. Ja tuntui se viuhtominen tuolla kohteena olleella alueellakin.
Mutta mutta. Parin tunnin päästä kuona-aineet päätti oikein kunnolla lähteä liikkelle, tuoda mukanaan mojovan päänsäryn ja kaataa minut sänkyyn loppupäiväksi.

Varsin toimivia siis nämä määrätyt lääkkeet.
Vaan kyllä minä noiden keppien tehoon uskon, kunhan ensin saadaan yläkropan klikit vertymään ja opitaan oikea tekniikka.
Mutta tuohon unijuttuun täytyy ehkä koittaa kehittää jotain muuta kuin mainostettu rentoutushetki. Unilääkkeisiin en enää lähde. Isompi tokkura niistä tulee, kun monen tunnin päikkäreistä.
Ja voisi ehkä aloittaa siitä, että olisi näillä tunneilla jo katselemassa unikuvia eikä roikkumassa netissä.

4 Comments:

At 7:19 ap., Blogger Kaura said...

Se kopinasta häiriintynyt oli joku Aamulehden neropattikolumnisti. Mutta hyvä kun hänelläkään ei sitten ole oikeita ongelmia, mistä kirjoitella.

Liikunta parantaa (mun mielestä) parhaiten unirytmiä ja unenlaatua. Aluksi väsyttää enemmän, jos kunto ei ole kovin hyvä, mutta aika nopsaan kääntyy virkeyden puolelle. Mulla huonossa kunnossa tulee semmoinen jatkuva puoliväsy, mutta liikunnan myötä tulee selkeät virkeät ja luonnollisen väsyneet jaksot.

Mä aikoinaan hankin työpaikan fysioterapeutilta ohjauksen sauvomiseen. Ettei tarvitse ihan vaan ulkoiluttaa niitä kepukoita :-) Jos niillä tempoo väärässä asennossa, ne voivat myös pahentaa jännityksiä (ja tuottaa päänsärkyä).

Lykkyä pyttyyn!

 
At 9:02 ap., Blogger pagisija said...

Jos olet kahvinjuoja, niin kokeilepa iltapäiväväsymyksen iskiessä juoda ensin mukillinen kahvia ja käydä saman tien nokosille. Ainakin allekirjoittaneella se toimii siten, että kofeiini herättää itsestään noin varttitunnin päästä. Olo on piristynyt ja vailla pitkien tirsojen aiheuttamaa pöhnää.

Konstit on monet, lieneekö tämä kovinkin vääräoppinen lääkäreiden mielestä ;)...

 
At 2:34 ip., Blogger Kaura said...

Pagisija, nykyään kahvia pidetään oikein terveellisenä :-)

 
At 12:25 ip., Blogger auringonkukka said...

Kiitos kannustuksesta ja vinkeistä Kaura ja Pagisija!

Toivon tuon liikunnan lisäämisen vetreyttävän täysin jumissa olevaa kroppaani, mutta myös tuovan tullessaan luonnollisen väsymyksen ja vielä suht normaaliin aikaan illasta. Niin ja tietty parempi jaksaminen, yleiskunto ja muutaman kilon pudotus, ei myöskään tekisi pahaa :)

Mutta koitan nyt alussa ilahtua pienistä positiivisista muutoksista ja pitää itseni motivoituneena liikkumaan. Niin ja myös tänne hankittiin tänään työterveydestä oikein paperiohjeet, niiden keppien lenkkeilyttämiseen :)

Tuota kahvijuttua pitää kokeilla, oli se sitten kuinka vääräoppinen tahansa. Ja kuten sanottua, kahvihan on terveellistä :) Ja mitä tahansa keinoa kokeilen ennemmin, kun palaan niiden tokkuroivien pillerien pariin.

 

Lähetä kommentti

<< Home